اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت + علت فوت ویژه برنامه‌های تلویزیون برای روز معلم + زمان پخش تصویر سعید آقاخانی پس از آسیب‌دیدگی در پشت‌صحنه سریال «نون خ ۵» + عکس داوری هیئت ۷ نفری برای جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی نظر هنرمندان درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی نامش زنده است تا زبان فارسی زنده است | دکتر محمد معین از نگاه بزرگان به مناسبت زادروزش نوستالژی «حنا دختری در مزرعه» در شبکه یک + زمان پخش سریال «رخنه» جایگزین «نون‌خ» می‌شود + زمان پخش و بازپخش موضوع فیلم جدید کارگردان «باربی» چیست؟ ماجرای ورود ۲۴ تن کتاب خارجی به کشور صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ هدیه تهرانی با «روز مبادا» به خانه‌ها آمد + زمان اکران آنلاین ۱۱ کنسرت پاپ در پایتخت + جزئیات «پدر خوانده ۳» به شبکه نمایش خانگی آمد
سرخط خبرها

دعای مؤثر برای رسیدن به حاجت، در بیان امام جواد (ع)

  • کد خبر: ۷۳۸۵۶
  • ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
دعای مؤثر برای رسیدن به حاجت، در بیان امام جواد (ع)
حجت الاسلام محمدرضا جواهری - عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی

دعا‌هایی کاربردی از پیامبر خدا (ص) و امامان علیهم السلام در کتاب‌های معتبر با سند صحیح به ما رسیده است. این دعا‌ها برای همه مؤمنان در سراسر جهان در طول تاریخ، کارگشا و راهگشاست. اهل بیت (ع) متخصصان برتر دعا‌های کارساز و زندگی ساز برای فرد و جامعه اسلامی اند. محمدبن فضیل گفته است: «کَتَبْتُ إِلَى أَبِی جَعْفَرٍ اَلثَّانِی عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ أَسْأَلُهُ أَنْ یُعَلِّمَنِی دُعَاءً؛ به ابوجعفر ثانی امام جواد (ع) نامه‌ای نوشتم و از ایشان درخواست کردم که دعایی به من بیاموزد. فَکَتَبَ إِلَیَّ تَقُولُ إِذَا أَصْبَحْتَ وَ أَمْسَیْتَ؛ امام برایم نوشت: آن گاه که صبح کردی و هنگامی که تاریکی شب همه جا را فراگرفت و به عبارت دیگر در صبح و شب بگو: "اَ... اَ... اَ... رَبِّیَ اَلرَّحْمَنُ اَلرَّحِیمُ لاَ أُشْرِکُ بِهِ شَیْئاً" وَ إِنْ زِدْتَ عَلَى ذَلِکَ فَهُوَ خَیْرٌ ثُمَّ تَدْعُو بِمَا بَدَا لَکَ فِی حَاجَتِکَ فَهُوَ لِکُلِّ شَیْءٍ بِإِذْنِ اَللَّهِ تَعَالَى یَفْعَلُ اَللّهُ ما یَشاءُ (الکافی، ج ۲، ص ۵۳۴).


«خدا، پروردگار بخشنده و مهربانم است. چیزی را با او شریک نمی‌شوم» و اگر جمله‌ای بر آن بیفزایی، بهتر است. سپس آنچه خواهی از حاجت خود دعا کن. این دعا برای هر چیزی به اذن خداوند سود دهد و خدا هرچه بخواهد، همان می‌شود.»


امام جواد (ع) این دعای توحیدی را برای برآورده شدن خواسته‌های اهل ایمان به صحابی خویش محمدبن فضیل و از طریق او به همه پیروان خویش آموزش داده اند. دعایی کوتاه که برای هر حاجتی به اذن خداوند، سودمند و مفید است. زمان گفتن این ذکر و مناجات با خدای سبحان، صبح و شب است. در این مکاتبه بین محمدبن فضیل و امام جواد (ع) که محمدبن فضیل از امام درخواست دعا می‌کند، امام جواد (ع) دعایی مختصر و بسیار پرمحتوا را به او یاد می‌دهند. امام به او می‌نویسند برای هر حاجتی، خداوند را با این دعای ویژه بخوان، به اذن خدا اثر خواهد گذاشت.


جمله «اَ... اَ... اَ... رَبِّیَ اَلرَّحْمَنُ اَلرَّحِیمُ لاَ أُشْرِکُ بِهِ شَیْئاً» دعایی است که اگر حاجتمند با ایمان و اعتقاد بخواند، خداوند حاجت او را برآورده می‌کند. سه صفت «رب» و «رحمان» و «رحیم» همراه با نفی شرک برای خداوند، در متن این دعا قرار دارد. با اذن پروردگار بخشنده مهربان بی شریک، با قرائت این دعا حاجت مؤمن با مصلحت الهی و فعل خدا برآورده خواهد شد. آیین نیایش نیازمندان با خداوند مهربان در این دعای ویژه نهفته است. نیایشگر برای رسیدن به حاجت مادی یا معنوی شرعی خویش، باید زمانی که این دعا را می‌خواند، به مفهوم بلند توحیدی آن نیز دقت کند و نکته‌ها و درس‌های زندگی را از این نیایش فرابگیرد.

 

نیایشگر موحدی که در این دعا با خدای بخشنده و مهربان سخن می‌گوید، هرگز به شرک آلوده نمی‌شود. با توکل به پیشگاه خداوند قادر روی می‌آورد و گرفتار اربابان زر و زور و تزویر نمی‌شود. با اعتماد بر خدا نیایش و کار می‌کند و نیازهایش را از خداوند می‌خواهد. هرگز به کفار و مشرکان و قدرت‌های استکباری روی نمی‌آورد و به خدا شرک نمی‌ورزد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->